Kerékcsere lépésről lépésre

Szerző fjakab 2019/01/03 0 Hozzászólás

Sokan azt gondolják, hogy egy kerékcsere egyszerű mint a pofon, pedig ez korántsem van így, ráadásul sokan még életükben nem cseréltek kereket, ezért nekik összeszedtünk pár hasznos tudnivalót ezzel kapcsolatban.

 

Amennyiben menetközben a gépjármű irányítása kissé bizonytalanná válik, esetleg ritmusos ütő hangot hallunk, nagy valószínűséggel defektet kaptunk. Ilyenkor érdemes minél hamarabb félre állni, és ellenőrizni a hiba jelenséget. Ha a gumi lapos, esetleg szakadt, egyértelmű a helyzet.

A legközelebbi benzinkúton, vagy ha van nálunk gumi nyomásmérő, ellenőrizhetjük az abroncsokban lévő nyomást. Ez típusonként változhat, de kb. a 2 bar az átlagos.

Defekt esetén parkoljunk le biztonságos helyen minél előbb, mielőtt nagyobb kárt teszünk a gumiban. Lapos, leeresztett gumival közlekedni nem tanácsos, tönkre mehet a gumiabroncs, a felni, de az autó irányítása is életveszélyessé válhat.

 Lakott területen kívül kötelező kihelyezni az elakadásjelző háromszöget, de biztosabb, ha lakott területen belül is kitesszük. Egy perc kitenni, de adott estben életet menthet.

 

Kihelyezésének távolsága függ attól, hogy hol robbantunk le, ez autópályán lehet 120m,  autóúton 70m körül. A szabály úgy szól,” az elakadásjelző háromszöget úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott járművet a többi jármű vezetője, kellő távolságból észlelje.”


Sok autóban a pótkerék úgynevezett „mankókerék”, amivel a maximális sebesség 80km/h, ami fel is van tüntetve a kereken.

 

Nézzük át először, hogy milyen szerszámokra is lesz szükségünk a kerékcseréhez:

Kerékkulcsból érdemes egy kicsit drágább, jobb minőségűt választani, mert az olcsóbbak hajlamosak egy nagyon meghúzott kerékcsavar esetén elhajolni, esetleg eltörni.
A kihúzható kerékkulcs előnye, hogy kihúzva a nagyobb erőkar miatt könnyebben lazíthatjuk le a csavarokat.
Fontos, hogy olyan méretű kerékkulcs legyen az autóban, ami az autónkhoz való. Leggyakrabban 17,19, vagy 21-es méretűek a csavarok/anyák, de ritka esetben ettől eltérhetnek.
A keresztkulcsokon mindhárom méret megtalálható.

 

Kerékcsere lépésenként:

  •        készítsük elő a pótkereket, és a szerszámokat
  •        rögzítsük az autót, (húzzuk be a kéziféket, és tegyük sebességbe is a váltót)
  •        mielőtt megemelnénk az autót, lazítsuk le a cserélendő kerék csavarjait (ne tekerjük le teljesen!)
  •        ha nehezen lazul le a csavar, érdemes egy kis WD-40 -el befújni őket.
  •        emeljük meg a járművet minél közelebb a cserélendő kerékhez, addig, hogy  a pótkereket kényelmesen fel tudjuk helyezni.  Fontos, hogy jó helyre tegyük az emelőt. Általában vannak gyárilag erre kijelölt pontok a gépkocsin, ha esetleg ezt nem találjuk, érdemes az autó műszaki leírásában ezt megkeresni.

A talaj mindenféleképpen legyen sík, és kemény, mert puha talajon az emelő elsüllyedhet, rosszabb esetben elborul az autó.

  •         megemelés után, csavarjuk le a csavarokat/anyákat, majd vegyük le a kereket
  •          ha ez megvan, mehet is fel az új kerék, kapassuk fel a csavarokat, és húzzuk meg őket átlósan haladva közepes erővel
  •         engedjük le óvatosan az autót, majd húzzuk meg erősen a csavarokat átlósan
  •         ellenőrizzük a pótkerék guminyomását

Ha nem boldogulunk a kerékcserével, hívjunk autómentőt, vagy autósegély szolgálatot pl:

Magyar Autóklub  Telefon:  188

Komment beküldése