Erre figyelj oda, ha elérkezett az olajcsere ideje

Szerző fjakab 2020/02/12 0 Hozzászólás

Erre figyelj oda, ha elérkezett az olajcsere ideje

 

Ha autónk karbantartására kerül a sor, az olajcsere az egyik leggyakoribb és egyben az egyik legfontosabb dolog, amit el kell végeznünk.

 

Az olaj rengeteg, fontos feladatot lát el, és olyannyira nélkülözhetetlen, hogy a belső égésű motorok gyakorlatilag képtelenek nélküle működni.
Nem mindegy azonban, milyen minőségű, és milyen viszkozitású kenőanyagot használunk, és az sem, milyen gyakran cseréljük azt járművünkben.
Most bemutatjuk, mire érdemes odafigyelni, ha elérkezett az éves olajcsere ideje, és hogyan végezhetjük el úgy a feladatot, ahogyan azt egy profi sem csinálná jobban nálunk!


A motorolaj feladata


Az olajcsere a belső égésű motorok számára olyan, mint egy kiadós vérátömlesztés. Ha igazán lelkiismeretesen törődsz az autóddal, érdemes 10-15.000 kilométerenként cserélned. Hogy miért?
A kenőanyag több, fontos funkciót is ellát a motorban. Elsődleges feladata a súrlódás csökkentése, a kenés, illetve a különböző alkatrészeinek megfelelő hűtésének biztosítása. Az olaj segít egymástól elválasztani a mozgó alkatrészeket, melyek ilyen módon lassabban kopnak, és kisebb eséllyel lesznek kitéve a sérüléseknek.
Ezen kívül a motorolaj segít a hő elvezetésében, megakadályozva a motor túlmelegedését. Sőt, az alkatrészek tisztántartásában is komoly szerepet játszik.


Így talán már érthető, hogy a motor megfelelő kenőanyag nélkül gyakorlatilag nem működhet.
A hosszú élettartam érdekében nélkülözhetetlen, hogy az elhasználódott kenőanyagot bizonyos intervallumonként cseréljük.
Hogy milyen gyakran, az autónk típusától és igénybevételétől függően változó lehet. A szakemberek azonban azt javasolják, hogy 10.000 (legrosszabb esetben 20.000) kilométer után már ne kockáztassuk az olajcsere halogatását.

 

A legtöbb gépkocsinál javasolt az éves olajcsere abban az esetben is, ha az előírt kilométert nem tettük meg!

 

Miért fontos a rendszeres olajcsere?

 

Mivel a motorolaj szerves anyag, így egy idő után akkor is elhasználódik, ha járművünk nincs kitéve komolyabb igénybevételnek. Fokozatosan öregszik, és idővel fizikai és kémiai jellemzi is megváltoznak.
Arról nem is beszélve, hogy szennyeződése egy idő után az olajszűrő használata ellenére is elkerülhetetlen. Ha rendszeres cseréje elmarad tehát, az olyan, mintha homokszem kerülne a gépezetbe. Hosszú távon,ez pedig komoly következményekkel is járhat.

 

Milyen motorolajat válasszunk?

 

A kenőanyag cseréjén nem érdemes spórolni, hiszen az elöregedett motorolaj
hosszútávon komoly károkat okozhat. Ezek pedig sokkal jobban megterhelik a pénztárcánkat, mint a rendszeres, évente történő olajcsere.
A piacon kapható motorolajok két összetevőből, az alapolajból és adalékanyagokból állnak, minőségük pedig nagyban függ az előbbi komponens kvalitásaitól.
Érdemes óvakodnunk az olcsóbb, „névtelen” kenőanyagoktól, hiszen ezek kevésbé
megbízhatóak, és élettartamuk is lényegesen rövidebb.

 

Lehetőség szerint válasszunk olyan prémium motorolajat, melyet autónk szervizkönyve javasol!

 

Ha nincs már meg a szervizkönyve az autónak, a neten található olajkeresőkből is informálódhatunk vagy kérdezzünk meg rutinos megbízható autószerelő szakembert, hiszen a jármű egyik legfontosabb alkotóeleméről beszélünk, mely nagyban befolyásolhatja annak működését.

 

Az olajcsere nem nagy ördöngösség, azonban akad egy-két apróság, amire érdemes odafigyelni, ha otthon csináljuk.

Először is járjunk utána milyen esetleges speciális szerszámok kellenek hozzá. Rengeteg féle speciális kulcs van már az olaszűrők leszereléséhez, és az olajleeresztő csavarokhoz is, és nem árt ha van valami amibe le is tudjuk ereszteni az olajat.
Ha ezek megvannak ügyeljünk arra, hogy az újratöltés előtt a fáradtolajat minden esetben teljes mennyiségében folyassuk ki a motorból.

Az olajcsere során minden esetben cseréljük ki az elhasználódott olajszűrőt is. Elsősorban azért, mert a régi szűrőben jelentős mennyiségű fáradtolaj, és káros szennyeződés maradhat vissza, másodsorban pedig azért, mert fontos, hogy az új szűrő a következő ciklus teljes ideje alatt megfelelően működjön.

 

És nem utolsó sorban nézzünk utána, hol tudjuk leadni a fáradt motorolajat!