Hólánccal vagy anélkül? - amikor a téli gumi már nem elegendő

 

Habár az elmúlt években egyre kevesebb a hó, azért a legszárazabb tél is tartogathat
meglepetéseket. Ennek tükrében javában számíthatunk még idén is arra, hogy megérkezik az égi áldás, és az utakat belepi a hó és a jég. Ami, ha nem vagyunk rá eléggé felkészülve, kellemetlen szituációkat okozhat.

 

Ilyen helyzetekben ugyanis a téli gumi már nem elegendő. A legjobb, ha a csomagtartónkban hóláncot is tartunk, amit a kritikus esetekben kellő magabiztossággal használni is tudunk.

 

Ebben a rövid bejegyzésben megmutatjuk, mire is jó a hólánc valójában, és azt is, hogyan kellhelyesen használni!

 

Miért van szükség a hóláncra?

 

Sok autósban merülhet fel a kérdés, hogy tulajdonképpen miért lehet szükség egy újabb kiegészítőre, ha a téli gumi a jeges, hóval borított utakon is biztosítja a jármű megfelelő tapadását? Nos, való igaz, hogy a téli gumi olyan alapkellék, ami nélkül havas útra menni nagy felelőtlenség, azonban sajnos akadnak olyan helyzetek, amikor önmagában már ez sem jelent elég védelmet.

 

Ilyenkor szükség van egy kis extra segítségre is.

 

Ha igazán kemény a tél, előfordulhat, hogy autónk kereke a jegesedés és a vastag hótakaró miatt egyáltalán nem érintkezik az aszfalttal. Ez leginkább a hegyi utakon, magasan fekvő vidékeken lehet jellemző. Ilyenkor az úttartás bizonytalanná válik, és hólánc nélkül nem csak járművünk épségét, de akár saját, valamint utastársaink életét is kockára tehetjük.

 

A hólánc rendkívül egyszerűen segít leküzdeni a zord körülményeket. Legyen szó akár hóról, akár tükörjégről, az acélból készült kiegészítő megkapaszkodik a felületen, ezáltal biztosítva a jármű ideális tapadását. Nemcsak az elindulásban és a haladásban segít, de fékezéskor és a megállásban is fontos szerepe lehet a zord időjárási körülmények között.

 

Sokan talán nem is gondolnak rá, de akadnak olyan szituációk, melyekben a minőségi hólánc komoly, akár személyi sérüléssel vagy halállal végződő balesetektől is megóvhatja az embert a téli utakon.

 

A hólánc és a KRESZ

 

Először is érdemes tudni, hogy Magyarországon a hólánc nem tartozik az autó kötelező tartozékai közé. Ettől függetlenül hasznos kiegészítő lehet, mely rengeteg fagyoskodástól, bokáig érő hóban történő szenvedéstől menthet meg minket. Abban az esetben persze, ha megfelelő módon használjuk.

 

Hazánkon kívül ennél már szigorúbb szabályozással találkozhatunk. Sok helyen,
többek közt Ausztriában is előírás, hogy tartsunk hóláncot a csomagtartóban, ha télen indulunk útnak járművünkkel. A téli gumi és a hólánc meglétét általában a határon is ellenőrzik, ha pedig odakint közúti ellenőrzésbe botlunk, biztosak lehetünk benne, hogy hiányukért komoly büntetésre is számíthatunk
.

 

Az itthoni utakra visszatérve pedig fontos tudni: ha hóláncot vásárolunk autónkra, a hazai KRESZ szabályai szerint használata során nem közlekedhetünk 50 km/órás sebességnél gyorsabban. Ez persze azon esetek többségében, amikor szükségünk van a hóláncra, az időjárási viszonyok miatt valószínűleg nem is lenne lehetséges.

 

Mikor használjunk hóláncot?

 

Arra mindenképp figyelnünk kell, hogy a hóláncot nem használhatunk minden esetben. Ha leesett pár centi hó, vagy vékony jégréteg borítja az utat, az még nem elegendő ok abroncsaink felvértezésére. A hólánc kizárólag akkor kerülhet elő a csomagtartóból, ha az utat összefüggő jég, vagy hóréteg borítja, vagy esetleg külön közlekedési tábla figyelmeztet annak használatára.

 

Ellenkező esetben ugyanis több szempontból rosszul járhatunk. A nem megfelelően használt hólánc nem csak gyorsan kopik, de autónk futóművét, valamint az útburkolatot is károsítja, ez pedig nem csak kellemetlen perceket, de komoly pénzbüntetést is vonhat maga után.

 

Éppen ezért az is lényeges, hogy miután az utak járhatóvá válnak, szereljük le a láncot, és folytassuk tovább az utat nélküle.

 

Milyen típusú láncot vásároljak?

 

A legtöbb gyártó kínálatában többféle hóláncot is találhatunk. Az eszköz készülhet
kötélgyűrű-, fémgyűrű-, vagy kampóláncból. Változó lehet a fűzése is, ami szintén sokat nyomhat a latba. Hogy milyet választunk, abroncsunk méretétől, valamint autónk típusától egyaránt függhet. A keresztbe fűzött láncokat például a szakértők általában komolyabb, téli terepjárókhoz ajánlják, míg a személyautókra inkább a hossz- és keresztirányban vezetett láncok alkalmasak.

 

A legfontosabb azonban, hogy soha ne a legolcsóbb megoldást válasszuk, hiszen a spórolásra egy húzósabb helyzetben könnyen ráfizethetünk. A pár ezer forintért beszerezhető darabok nagy része ugyani leginkább azt a célt szolgálja, hogy egy esetleges külföldi ellenőrzés során ne kapjunk büntetést a hólánc hiánya miatt.

 

Hogyan szereljük fel, ha szükség van rá?

 

A hólánc felszerelése egyáltalán nem nagy ördöngösség, nem igényel sem szakembert, sem különös szuperképességet. Az eszköz mellé kapott használati utasítás alapján bárki könnyedén képes elvégezni.

 

Sőt, manapság olyan hóláncot is vásárolhatunk, melyek automata feszítéssel rendelkeznek, felhelyezésük így nem csak egyszerűbb, de biztonságosabb is.

 

Amire minden esetben oda kell azonban figyelnünk, az az, hogy a hóláncot
mindig a meghajtott kerekekre helyezzük. Ha szeretnénk biztosra menni, természetesen mind a négy kerékre feltehetjük, négykerék meghajtású járműveknél azonban mindegy, hogy a hólánc előre vagy hátra kerül e szükség esetén.

 

A legbiztosabb persze az, hogy mielőtt útnak indulnánk télen, megpróbáljuk autónkra otthon, nyugodt körülmények közt felszerelni az újonnan vásárolt hóláncot. Ilyen módon elkerülhetjük azt, hogy élesben, a jeges úton, hóviharban szembesüljünk először a feladattal.

 

Első alkalommal ugyanis a hólánc rögzítése trükkösnek tűnhet, azonban ha rájövünk a helyes módszerre, olyan egyszerűen megy majd, mint a karikacsapás.

 

Érdemes megnézni ezt a videót a hólánc felszereléséről.

 

A megfelelő hólánc kiválasztásához mindenféleképpen szükség van a gumink pontos méretére, pl. 205/55/16, ez alapján az alábbi hólánc katalógusból ki tudjuk választani az autónkhoz valót.