Csökken a dízelmotorok népszerűsége. De vajon miért?


Ha megnézzük az elmúlt évtized jármű eladási statisztikáit, azt vehetjük észre, hogy a dízelmotoros autók iránti kereslet hatalmas volt, majd az utóbbi években egyre inkább csökkenni látszik.


Ez a tendencia valószínűleg nem véletlen, hiszen az Európai Unió legtöbb tagállamában már korlátozzák bizonyos dízelüzemű motorok használatát.


Mi lehet vajon az autóipar válasza erre, és milyen változásokra számíthatunk az autógyártás terén, ha a köztudatból kikopik a dízel?
Tényleg kevésbé költséges a dízel?


A dízelmotoros autók hazánkban az elmúlt évtizedben különösen népszerűek voltak. Ez főként két dolognak volt köszönhető. Az alacsony fogyasztásuknak, és igen jó teljesítményüknek.

De valóban megéri-e gázolajjal működő gépjárművet vásárolnunk,csak emiatt a két dolog miatt?


Nos: az, hogy a diesel járművek kevesebbet fogyasztanak, valóban igaz. Vezethetőségük is jobb, azáltal, hogy alacsonyabb fordulaton adják le teljesítményüket, így nem kell 6000-ig forgatni a motort, ahhoz, hogy leadja maximális teljesítményét. Azonban azzal is számolnunk kell, hogy a dízelüzemű gépek némileg problémásabbak, zajosabbak, és egy esetleges meghibásodás esetén kisebb vagyonokat is költhetünk a problémák hatékony elhárítására.

 


Alapvetően a legfontosabb dolog, ha autó vásárlás előtt állunk, hogy átgondoljuk, megfigyeljük szokásainkat, hogy milyen távon használjuk, milyen gyakran használjuk, városban, vagy hosszútávon.


Azt kell mondjuk, hogy legyen az diesel, benzines, hybrid, vagy elektromos, mindegyiknek megvan a létjogosultsága, de mindegyik másra való.

  • Az elektromos, városban verhetetlen, de a hosszabb táv egyelőre nem a fő profilja.
  • A hybrid, már jól használható hosszabb távon is, és városban is, nagyon jó fogyasztással.
  • A benzines alapvetően univerzális, mindenhol jó lehet.
  • A diesel a hosszú távú autózás királya volt és marad is egyelőre. Kis fogyasztása, nagy hatótávja, jó teljesítménye miatt egyelőre nem tudja egyik más üzemanyagú motor sem kiváltani. De városi használatra nem szabad diesel-t venni szerintünk.

Ez persze attól is függhet, hogy milyen márkájú autót választunk, és jármű melyik évben gördült le a gyártósorról. Az újabb dízel gyártmányok ugyanis lényegesen hatékonyabban kímélhetik a pénztárcánkat, mint az évtizedekkel ezelőtt gyártott modellek.


Ugyanakkor a dízel gépjárművek eladása a németeknél az elmúlt években több, mint 14 százalékkal esett vissza, annak ellenére is, hogy a gyártók bizonyos modellekre jelentős, mondhatni rekord mértékű árengedményeket kínálnak.


Érdemes persze azt is megemlítenünk, hogy manapság egyre több gyártó törekszik arra, hogy csökkentse a dízelmotoros autók károsanyag-kibocsájtását, így az újabban piacra kerülő modellek a legtöbb, szigorú EU-s szabályozásnak megfelelnek.


Feltörekvőben az elektromos és hibrid autók


A dízelüzemű motorokat a magas fenntartási költségek és a használati korlátozások mellett az egyéb, alternatív meghajtású gépjárművek megjelenése is egyre inkább letaszítja a trónról.


Egyre olcsóbban beszerezhetőek ugyanis az elektromos meghajtású, valamint a hibrid járművek, melyek nem csak modernek és környezetbarát alternatívát jelentenek, de hosszútávon fenntartásuk is költségkímélő.


Ha ez a tendencia így folytatódik, nagy valószínűséggel a dízel autók népszerűsége az elkövetkező évben tovább csökken majd. Egyelőre persze még távol állunk attól, hogy a gázolajjal működő járművek teljesen eltűnjenek a piacról, és helyüket átvegyék az alternatív energiával működő csodaautók.


Annak ugyanis, aki szeretné megfizetni a technológiát, jelenleg még elég mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A szakértők azonban azt jósolják, hogy valószínűleg nem kell túlságosan sokáig várnunk, és az elektromos autók akár egy évtizeden belül az átlag fogyasztók számára is megfizethetővé válnak.