3 biztos jele annak, ha autód fékrendszere felújításra szorul
Autód fékrendszerének megfelelő működése a biztonságos közlekedés alapfeltétele. A meghibásodással nem csak járművedet, de önmagadat, illetve környezetedet is veszélyezteted.
A fék esetében akadnak olyan alkatrészek, melyek a folyamatos igénybevétel miatt egy idő után elkopnak, ezért nem csak rendszeresen ellenőrizned, de cserélned is kell őket.
Ebben a bejegyzésben megmutatjuk, mik ezek, és azt is, milyen intő jelek utalnak arra, ha eljött az idő a felújításra.
Riaszt a kopásjelző
Mivel a gépkocsik fékrendszere súrlódásos elven működik, ezért bizonyos elemek kopása elkerülhetetlen. Két olyan alkatrész is akad, mely ebből a szempontból
kritikusnak számít, és időről időre ellenőrizni, valamint cserélni is kell őket. Ezek nem mások, mint a féktárcsa és a fékbetét.
A kettő közül az utóbbi a kritikusabb, éppen ezért a fékbetéteket a gyártók kopásjelzővel szerelik fel. Ez a praktikus megoldás elektromos vagy akusztikus jelzéssel adja tudtunkra, ha a kopási szint már elérte a kritikus állapotot, és eljött az alkatrész cseréjének ideje.
Az elektronikus kopásjelző a műszerfalon megjelenő piktogram formájában, míg az
akusztikus erős, fémes hanggal figyelmeztet erre.
Látható az amortizáció
Abban az esetben, ha a keréktárcsád nem zárt, könnyen benézhetsz a fékhez, és felmérheted mindkét fentebb említett alkatrész állapotát. Azt, hogy mennyire használódtak el, alapvetően egyszerű megállapítani.
Abban az esetben, ha fékbetét vastagsága 3 mm alá csökken, a biztonságos fékhatás már nem garantált. Ilyenkor ideje beruházni egy új alkatrészre. Ahhoz, hogy ezt lásd, nincs szükséged tolómérőre vagy vonalzóra, az amortizáció szemmértékre is könnyedén megállapítható.
A féktárcsa esetében pedig még arra sincs szükséged, hogy saccolj. A gyártók ugyanis pontosan jelölik a biztonságos használathoz szükséges, minimális vastagságot. Így könnyedén megállapíthatod azt, hogy az alkatrész használható-e még, vagy ideje egy kitérőt tenned az autósboltba.
Rég jártál a szervizben
A kopó alkatrészek rendszeres cseréje mellett az is fontos, hogy ne feledkezz meg a teljes fékrendszer karbantartásáról sem. Ez olyan dolog, amit már nem tanácsos, sőt, igazából nem is lehet otthon, egyszerűen elvégezni.
A legtöbb jármű esetében a teljes rendszer felülvizsgálatát a szakemberek 15.000
kilométerenként javasolják, de akadnak olyan intő jelek is, melyek, ha feltűnnek, mindenképp érdemes autódat elvinni a szervizbe.
Ezek főként az alábbiak lehetnek:
- A jármű nem lassul megfelelően, nehéz a fékezés
- A pedál benyomását követően késik a fékhatás
- Az autó fékezés közben rángat
- A fék lenyomása közben a jármű jobbra vagy balra húz
- Gyengén fog a kézifék, és behúzott állapotban sem tart 100%-osan
- Súrlódó vagy egyéb nem megszokott hang fékezés közben
Ha ezek közül a problémák közül bármelyiket tapasztalod, nem szabad tovább halogatni a dolgot. Itt az ideje annak, hogy autódat beadd a szervizbe, és a szakemberek átvizsgálják a teljes fékrendszert. Abban az esetben ugyanis, ha elmulasztod a karbantartást, járműved nem csak balesetveszélyessé válhat, de fogyasztása is megnő, teljesítménye pedig egyenesen arányosan csökkenni fog.
Sajnos sokan nem tudják, hogy a fékfolyadék cseréjét a gyártók 12 vagy 24 havonta előírják. A több éve használt fékfolyadékok hatásfoka a nedvszívó képességük miatt folyamatosan romlik, ráadásul ezáltal a fékmunkahengerek rozsdásodása is előfordulhat.
Ezt az autószerelők egy egyszerű teszterrel be tudják vizsgálni. A fékfolyadék cseréje nem nagy összeg, ezzel nem érdemes spórolni.
A fékrendszerrel és annak alkatrészeivel tehát nem érdemes játszani, és halogatni a problémák megoldását. Az alkatrészek ára és az esetleges szervizköltségek ugyanis mit sem jelentenek egy életveszélyes, a pénzt lassan, de annál biztosabban felemésztő járműhöz képest.
Leave a Comment